Kuruluş amacımız yaklaşık 25
senelik bir birikime sahip olduğumuz, Bilgi- ve Isı Teknolojileri Yönetiminde,
bir ilke imza atarak, ülkemizde ilk Isı Tüketim Raporlama Merkezini
oluşturmaktır.
Şirketimiz ısı yönetimi
uzmanları, ısı yönetiminde metodik, çağdaş ve güvenilir çözümler sunarak,.
Enerjinin daha verimli kullanılmasına destek olacak, binalarda enerji tasarrufu
sağlamanıza, ısı giderlerinizi adil ve yasal bir şekilde paylaştırmanıza yardımcı
olacaktır. Bizler enerji tüketiminde geleceğin stratejilerini geliştiriyor,
uyguluyor ve projelerinizde enerji kullanımını optimize ederek, bireysel
taleplere uygun en iyi çözümleri sunmaya çalışıyoruz. Ölçemediğinizi
yönetemezsiniz diyor, enerji verimliliğinin bir takım oyunu olduğunu
vurguluyor, bu tedbirlerin bina proje aşamasında dikkate alınmasının önemini de
bir kez daha hatırlatıyoruz.
Enerji Verimliliği Yasası
gereği, enerji tasarrufu artık bir tercih değil bir yükümlülüktür. 1Aenerji
AŞ tarafından verilen hizmet; merkezi sistem ile ısınan binalarda daha ekonomik
ısınma ve ısı giderlerinin tüketime endeksli daha adil paylaştırılabilmesi
içindir. Dünyada boy
gösteren enerji krizleri ve enerjinin her geçen gün daha da değerli hale
gelmesi, enerjinin daha verimli tüketilmesi için özverili tasarruf önlemlerinin
alınmasını zorunlu kılmaktadır.
5627
sayılı enerji verimlilik yasasının 2007 tarihinde yürürlüğe girmesinden bu yana
bir çok sorunla karşılaşılmıştır. Sosyal medyada da sıkça gündeme gelen
sorunlardan ve bu sorunların yaşanmasına neden olan bir takım yanlış
uygulamaları bir kez daha ifade etmede ve paylaşmada yarar olduğunu
düşünüyorum. Görülmektedir ki; bu işten anlayanlarında sıkça ikilem içersinde
kaldıkları veya yanlış yorumlar getirerek bir karmaşalığa yol açtıkları da
aşikardır. Kısacası yanlış hesap Bağdat’ dan döner atalarımız. Yanlış
bilgilendirmeler ve her konuda kendini uzman hisseden iş bitiriciler sayesinde
Avrupa’ dan ithal ettiğimiz yasa ve teknolojileri yanlış uygulayarak yüzlerce
vatandaşı mağdur etmenin yanı sıra, enerji tüketiminde milli servetin
yurtdışına akmasını önleyecek olan 5627 sayılı Enerji Verimlilik yasasının
gereğini de 2007 yılından bu yana yapamadık, kısacası şimdilik bu işi elimize
yüzümüze bulaştırdık.
Bu
konuda derdini anlatamayan vatandaşlarımızın derdine derman ve tercüman olmaya
çalışanlarda getirim peşindeki baskın taraflarca sindirilmeye çalışıldı. Yıllarca
yüz binlerce toplu konuta merkezi sistem yerine kombileri taktık. Yanlış
yaptığımızın farkına 30 sene sonra vardık. Gündemde ki daha başka siyasi
gelişmelerle zihnen yorulmuş toplumumuzda enerji verimliliği konusunda
bilinçlenme ve bir kültürel alışkanlık haline dönüşmesi doğal olarak daha uzun
bir süre bizi meşgul edecek gibi görünmekte. Akıllı toplumlar akıllı
yöneticilerle ve akıllı teknolojiler ile yönetilir. Ne yazık ki akıllı tüketici
toplum profiline dahi henüz sahip olamadık.
Ülkemizin
ilk enerji tüketimi veri toplama ve faturalama hizmet merkezi olmaya
çalıştığımız bu kısa dönemde sahadaki çalışmalarımız sırasında dikkate alınması
gereken yanlış uygulamalar, karışıklıklar ve belirsizliklerle sıkça karşılaştık.
Buna en güzel örneklerden biri; birilerinin ‘’ Yakıt parası paylaşımı için tek
kolonlu binalara SADECE KALORİMETRE takılır ’’ demesi dahi yetti.
Araştırmadan,
sormadan, satış odaklı Avrupa’ nın dahi zamanla terk ettiği M-BUS KALORİMETRELER
ne yazık ki, satış sonrası hizmet tarafı önemsenmeyerek uygulandı.Danışmanlık
hizmeti verdiğimiz bir çok kişi ve kuruluşta bizlerin bu cihazlara ve
teknolojiye karşı olduğumuzu düşündü. Aslında ifade etmek istediğimiz son kullanıcının
zarara uğratılmaması için, sorumluluklarımızın bir gereği olarak bizlerin
yanlış uygulama ve yanlış teknolojilere olan karşı tutumumuzdu. Yüz binlerce
kalorimetre şu sırada bu hizmeti veremez vaziyette ortada kalmış bir halde.
Birilerinin satış sonrası okurum, raporlarım her şeyi yaparım diye proje
kaybetme kaygısı yüzünden yaptıklarının sonunda yönetimler ve vatandaş mağdur
edildi
1Aenerji
AŞ bu dönemde satış sonrası hizmetin ve uygulamaların doğru güvenilir bir
şekilde verilebilmesi için kuruldu.
Bu nedenle yıllarca yakıt parası paylaşımı hizmetini PAYAÇLAR ile yapın, daha
uygundur dedik, kimseye derdimizi anlatamadık. Minimum on yıl ömrü olan payaçlar
sadece bu iş için tasarlanmış ve üretilmiştir. Doğru parametreler ile
programlanırsa, telsiz, sessiz, dertsiz olduğu kadar daha ekonomik bir şekilde bu
hizmeti verilebilir. Isı giderleri paylaşımı, faturalama hizmeti tek kolon olan
binalarda SADECE KALORİMETRE ile yapılır, başka türlü bu hizmet verilemez
gerekçesi haklı ve doğru bir gerekçe değildir.Yakıt Parası Paylaşımı Hizmeti
ISI PAY ÖLÇER veya bir başka değimle ISI PAYAÇLARI ile de yatay tek kolonlu tesisat
sistemine sahip tüm binalarda güvenilir bir şekilde verilebilir. Avrupa’ da bu
hizmet buharlaşma esasına dayalı ampuller ile 70 li yıllardan beri
verilmektedir. Şu sırada ithal edilen, fakat yerli yapımı düşünülen bu
cihazlar, kalorimetreye göre montajı basit, ömrü uzun cihazlardır. Öncelikle
kullanım alanı daha geniş olan bina otomasyonu ve enerji monitoring, kısaca
Enerji tüketim tespit ve takip kapsamında kullanılan kalorimetreler MID ve Ölçü
Ayarlar Yönetmeliği gereği altı yılda bir kalibrasyona girmesi gerekir. Kalibrasyon
maliyetinin cihazdan daha pahalı olması nedeniyle genelde bu cihazlar ya
kullanılmaya devam edilmekte veya altı yıl sonra toplatılmakta, hurdaya
çıkarılmaktadır. Yerine daha pahalı çarkı olmayan ULTRASONİKLER gelse de, montaj,
iletişim ve işletim sorunları devam etmektedir.
Yaşanan
sıkıntılar veri kaybı, tıkanma, sayaç iletişiminde ki kopmalar, zamanla
hassasiyet kaybı, kıyaslamaya dayanan yakıt parası paylaşımı şeklinde kendini
göstermektedir. Sorunu olan site yönetimi, genelde cihazları satan şirketten
yardım alamamakta, problemiyle baş başa kalmakta ve sonunda da mahkemelik
olmaktadır. Şimdiye kadar takılan kalorimetrelerin kalibrasyon zamanı gelenler
kalibre edilmemiştir ve kalibrasyonu yapılmamış bir kalorimetre ile ölçüm
yapmak güvenilir olmadığı gibi, yasal da değildir. Ne yazık ki bu
cihazlar, ülkemizde yıllarca yüzüne bakılmadan kullanılmakta ve yanlış veriler
toplandığından, binalarda yakıt parası paylaşımı hizmeti olması gerektiği
şekilde verilememektedir. Verildiği izlenimi verilse de paylaşım güvenilir
değildir. Toplu konutlarda dâhil olmak üzere, yeni ve lüks binalarda bu durum
yüz binlerce vatandaşın mağduriyetine sebep olmaktadır. Tüm çabalara rağmen yanlış bilgilendirilmiş
vatandaş sonradan işin farkına varsa da hiçbir şey elde edememekte, çaresiz,
kararsız, şüphe içinde sonunda pes edip üstü kapanmaya çalışılan bu duruma
teslim olmaktadır.
Yazık
ki cezai uygulamaların yerine getirilmemesi ve yasada ki boşluklar nedeniylede
bu işin önüne bir türlü geçilememektedir. Özellikle M-BUS
kalorimetrelerin kullanıldığı sitelerde bakanlığımızca yetkilendirilmiş
şirketlere hizmet bedeli ödemek istemeyen yönetimlerce, sayaçlar yetkisiz site
görevlilerince okunmakta, hangi yasal kıstasların esas alındığı bilinmeden Excel
tablolarıyla paylaştırılmaktadır. Bu durum bir çok kişi ve kurumlarca da tespit
edilmesine rağmen yasal boşluklar ve cezai yaptırımların uygulanmamasından
dolayı bir düzene sokulamamaktadır.
Yüzlerce
vatandaş bu durumu dile getirmekte, fakat vatandaşın feryadına kimse kulak
vermemektedir. Yönetim farklı gerekçelerle elinde bir tahsilât makbuzu ile bu
bedeli de aidat adı altında toplamaya çalışmakta, site sakini de bu sefer
aidatı ödemekte direnmektedir. Kısaca sapla saman birbirine karışmakta ve bu
durum farklı yerlere gitmektedir. Kat Mülkiyeti Kanunu veya Kabahatler Kanununca
yapılabilecek yaptırımlarda sınırlı kalmaktadır. Bu nedenden de sitenin diğer
tüm hizmeti aksamakta, enerji verimliliği için yapılacak yatırımlar
yapılamamakta, tedbirler alınamamaktadır.
Bu
sektörde söz sahibi olduğunu ileri süren yerli yabancı şirketler de ne yazık ki
ehliyetsiz kadrolarının marifetiyle ülkemiz insanlarını bir sayaç çöplüğünde
yaşatmaya mahkum etmektedir.
Bu
sorunlar toplumsal dayanışma ile çözülebilir. Vatandaşımız bu uygulamanın
faydalı ve güvenilir olduğuna kanaat getirmeden, beklenen ve mutlak olması
gereken dayanışmayı göstermeyecektir. Bu durum enerji tasarrufu ve verimliliği
yasamızın uygulanmasına son derece zarar vermektedir. Şu sırada yaşananlar
Avrupa’ da 70 li yıllardan bu yana standartlarına uygun bir şekilde uygulanan,
gerçekten resmi kaynaklara göre; binalarda %30 hatta %50 ye yakın yakıt ve
enerji tasarrufunu sağlayan bu uygulamayı hakkıyla hayata geçirmemize engel
olmaktadır.
Türkiye
ithal ettiği doğal gaz ile ısınmakta ve bu da önemli bir milli servetin müsrif,
bilinçsizce tüketilmesine neden olmaktadır. Yarınlarımız için her damla
suyumuza ve her bir kilovat saat enerjimize sahip olmamız gerekmektedir. Son
zamanlarda aklı selim kişi ve kuruluşlarca da sektörümüzde sıkça dile getirilen
en önemli konuda yukarıda ayrıntılı bir şekilde ifade etmeye çalıştığım bu
konudur.
Isı
Gider Paylaşımı Sistemi ve Hizmeti sunan şirketlerin işinin ehli
temsilcilerinden Çevre ve Şehircilik Bakanlığımız çatısı altında ve Enerji
Bakanlığımızın da göndereceği bir temsilci ile çalışma guruplarının kurulması
ve konuya somut çözüm getirilmesi. Araştırılarak karşılıklı suçlamalar ve
verimsiz tartışmalar yerine çözüm önerilerinin değerlendirilmesi yoluna
başvurulması, Çevre ve Şehircilik Bakanlığımızın denetim görevini de sağlıklı
yapabilmesini sağlayacaktır. Bakanlığınızca yetkilendirilmiş şirketlerin söz
konusu sistemin donanım ve hizmet satışında yapmış oldukları yanlış uygulama ve
kusurlarının sonucu vatandaşların şikâyetinin açıklığa kavuşturulması,
gerekiyorsa söz konusu şirketler hakkında yasal işlem başlatılması. Yasada ki
boşlukların doldurularak, 5627 sayılı yasanın uygulanmasına karşı çıkanlara
nasıl bir yasal uygulama yapılacağının tespit edilmesi, sanırım bu yönde olumlu
sonuçların alınmasına faydalı olacaktır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder