6 Temmuz 2012 Cuma

Türkiye’deki Enerji Verimliliği Çalışmaları-Sanayi


Türkiye'de enerji tüketiminin yaklaşık % 43’ü sanayide gerçekleşmekte olup en büyük
pay bu sektöre aittir. Bu nedenle ilk enerji tasarrufu çalışmaları da bu sektöre yönelik
olmuştur.
Türkiye'de ilk  planlı enerji tasarrufu çalışmaları, 1981 yılında Elektrik İşleri Etüd (EİE)
İdaresi Genel Müdürlüğünce başlatılmıştır. Bu çalışmaların yurt genelinde daha etkili ve kapsamlı
yürütülmesi amacıyla 1992 yılı sonunda EİE bünyesinde Ulusal Enerji Tasarrufu Merkezi
(UETM) oluşturulmuştur. EİE/UETM içinde yapılanan Sanayide Enerji Verimliliği Şubesi, enerji
verimliliğinin artırılmasına yönelik çalışmalar yapmaktadır (EİE, 2006b).
Sanayi sektöründe enerji verimliliğini artırmak üzere hazırlanan "Sanayi Kuruluşlarının
Enerji Tüketiminde Verimliliğinin Artırılması Hakkında Yönetmelik" 11 Kasım 1995 tarihli
Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Bu yönetmeliğe göre, enerji tüketimi yıllık
2000 ve daha fazla Ton Eşdeğer Petrol (TEP) olan tüm fabrikalar, enerji yönetim sisteminin
kurulması kapsamında belirli yükümlülükleri yerine getirmek zorundadırlar.
Türkiye'de sanayide enerji tasarrufuna ilişkin farklı bilgiler mevcuttur. UETM tarafından
yapılan bir çalışmada; 1996  yılı için enerji tasarruf potansiyeli, sanayinin o yıl kullandığı
enerjisinin yaklaşık % 24’ünü oluşturan 4,2 milyon TEP olarak belirtilmiştir. Bu enerjinin
nakit değeri de yıllık yaklaşık 1 milyar $ olarak tahmin edilmiştir. Bu enerjinin tasarruf
edilmesi için gerekli yatırım miktarı ise 2,3 milyar $ olarak öngörülmüştür. Ayrıca bu
yatırımların geri ödeme süresi minimum bir yıldan maksimum üç yıla kadar değişmektedir
(IEA, 2001: 46).
EİE/UETM'nin başlattığı çalışmalar doğrultusunda, bazı kuruluşlarda enerji verimliliği
açısından ciddi gelişmeler kaydedilmiştir. Ancak bu gelişmelerin her birine yer vermek
olanaklı olmadığından bazı örnekler sunulacaktır.
- ERDEMİR Kapasite Artırımı ve Modernizasyon projesi kapsamında yapılan
yatırımlar sonucunda;  yüksek fırınlar soba bacaları atık gazının, sobalarda kullanılan yakma
havası ön ısıtılmasında ve kömür enjeksiyon tesisinde öğütülen kömürün kurutulmasında ve
nakliyesinde  kullanılmasıyla yıllık yaklaşık 50.972 TEP'lik bir tasarruf sağlanmıştır
(Turan, 1997: 210,209).

- Türk Ytong kuruluşunun Pendik fabrikasında 1996 yılında başlayıp 2001 yılında
sona eren enerji tasarrufu çalışmaları; buhar akülerinin kurulması, buhar kazanlarının
verimliliğinin artırılması ve atık buhar geri kazanım sisteminin devreye alınması biçiminde
üç aşamada gerçekleştirilmiştir. Yapılan yatırımlar ile tam kapasite üretimde yaklaşık % 30
enerji tasarrufu ve üretim sürecinde kullanılan hammaddelerden de % 5 oranında tasarruf
sağlanmıştır. Beş yıllık dönemde, yapılan çalışmaların sonucunda 935.000 $’lık tasarruf
gerçekleşmiştir (Sümer, 2004).
- Oyak-Renault, “Enerjinin Verimli Kullanılması” projesi kapsamında doğalgazın
optimal düzeyde tüketimi hedeflemiş ve bu doğrultuda elektrik ve su tüketimlerinin
azaltılmasını da içeren çalışmalar gerçekleştirmiştir. Bu çalışmalar doğrultusunda yaklaşık
% 47,9 elektrik ve 2001-2002 döneminde % 28 doğalgaz tasarrufu sağlanmıştır (Yurtman,
2004)

5 Temmuz 2012 Perşembe

BEP YÖNETMELİĞİ İLE İLGİLİ SIK SORULAN SORU VE CEVAPLAR


SORU: 
Madde 13-(3) de bahsedilen “toplam kullanım alanının 2.000 m2’den büyük olması…” ibaresinde geçen “toplam kullanım alanı” tanımı nedir?
CEVAP:
Madde 13-(3)’de belirtilen “Toplam Kullanım Alanı” ibaresi ile; Yönetmeliğin
Madde 4 (1) rr) alt bendinde de belirtildiği üzere “Toplam Kullanım Alanı” ibaresi ile; “Binanın inşa edilen ve kullanılabilen tüm bölümlerinin; duvarlar, kolonlar, ışıklıklar, giriş holleri, açık çıkmalar, hava bacaları, saçaklar, tesisat galerileri ve katları, ticari amaçlı olmayan ve binanın kendi ihtiyacı için otopark olarak kullanılan bölüm ve katlar, yangın merdivenleri, asansörler, tabii zemin terasları, kalorifer dairesi, kömürlük, sığınak, su deposu ve hidrofor dairesi çıktıktan sonraki alan” ifade edilmektedir.
SORU: 
Kullanım alanı 1000 m2’yi geçen yerlerde sobalı ısıtma yapılabilir mi?
CEVAP:  
Madde 13-(3) de Yeni binalarda; yapı ruhsatına esas olan toplam kullanım alanının 2.000 m2 ve üstünde olması halinde merkezi ısıtma sistemi yapılır. ibaresi bulunduğundan kullanım alanı 1000 m2’yi geçen ve 2.000m2’den az olan yerlerde sobalı ısıtma yapılabilir. Ancak kullanım alanı 2.000 m2’yi geçen yerlerde ise yönetmelikte de belirtildiği gibi sobalı ısıtma yapılamaz.
SORU: Zemin katında iş yeri, üst katında konut olan binalarda kullanım saatlerindeki farklılıktan doğan ısıtma problemlerini çözümleme adına bu tür yerlerde iş yerleri ferdi olarak ısıtılabilir mi?
CEVAP:  
Bina kabuğu bir bütündür. İmar yönetmeliğine göre, “Kullanılabilen tüm katlar” deyiminden konut, işyeri, eğlenme ve dinlenme yerleri gibi oturmaya, çalışmaya, eğlenmeye ve dinlenmeye ayrılmak üzere yapılan bölümler ile bunlara hizmet veren depo ve benzeri alanlar anlaşıldığından anılan işyerleri ferdi olarak ısıtılamaz. Ancak çözüm olarak ara katlara ısı yalıtımı yapılabilir.
SORU:
Madde 20-(6)’ da “10.000 m2’nin üzerindeki binalarda ısıtma, soğutma, havalandırma ve aydınlatma için bilgisayar kontrollü bina otomasyonu zorunludur.” ifadesi bulunmaktadır. Bunun niteliği nasıl olacaktır?

CEVAP:  
Madde 20-(6)’da bulunan “bilgisayar kontrollü bina otomasyon sistemi” ibaresi ile bütün sistemleri tek bir noktadan kontrol edebileceğiniz bir otomasyon sisteminin kurulması belirtilmektedir. Bu otomasyon sisteminin niteliği otomasyon sistemini tasarlayanlarca belirlenecektir.
            
SORU:
Bir parsel içerisinde birden fazla blok mevcutsa, blokların toplam alanı mı hesaplanacak yoksa tek blok olarak mı hesaplanacaktır?
CEVAP:  
Bir parsel içinde yapılacak bloklar ayrı ayrı yapı ruhsatı alacaklarsa tek bina olarak değerlendirilecek, eğer bir parselde yapılacak bloklar için tek bir yapı ruhsatı alınacaksa toplam blokların alanı hesap edilecektir.
SORU: 
2.000 m2 üzeri ticari amaçlı binalar (banka, market,büro, vb.) merkezi ısıtma amaçlı olarak VRF, VRV sistemi ile projelendirilebilir mi?
CEVAP:
2.000 m2 üzeri ticari amaçlı binalarda (banka, market, büro,vb) merkezi ısıtma amaçlı olarak VRF, VRV sistemi ile projelendirilmesi ile ilgili, BEP Yönetmeliğinde bir hüküm bulunmamaktadır. Ancak VRF ve VRV sistemleri merkezi sistemin bir parçasıdır. Sıcak bölgelerde hem soğutma hem de ısıtma ihtiyacını gidermek için bu sistemler uygulanabilir. Hatta kaskad sistemiyle ısıtma yapılan binalar merkezi sistem olarak sayılmaktadır.
SORU: 
2.000 m2 altında iş yerlerinde (dükkan, lokanta, market v.b.) ısıtma amaçlı olarak split klima ile çözülebilir mi?
CEVAP:
2.000 m2 altında iş yerlerinde (dükkan, lokanta, market v.b.) ısıtma ihtiyacının  split klima ile çözülmesine ilişkin BEP Yönetmeliğinde bir hüküm bulunmamaktadır. 2.000 m2’nin altındaki binalarda ısıtma amaçlı olarak herhangi bir sistem kullanılabilir.
SORU: 
2.000 m2 altındaki konutlarda ısıtma olarak split klima yapılabilir mi?
CEVAP:
2.000 m2 altındaki konutlarda yine ısıtma ihtiyacının  split klima ile çözülmesi ile ilgili BEP Yönetmeliğinde bir hüküm bulunmamaktadır. Ancak split klima ile sadece bir mahal ısıtılabilir. Oysa bir konutta en az 5-6 mahalin ısıtılması gerekir. Split klima kullanılması halinde çok yüksek bir enerji tüketimine sebep olunur.
SORU: 
Enerji Kimlik Belgesi verilmesine ne zaman başlanacaktır?
CEVAP: .
Enerji Kimlik Belgesi verilmesine 1 Temmuz 2010 tarihinden itibaren başlanacaktır
SORU: 2.000 m2 kullanım alanından düşük m2’li binalar için ferdi sistem yapılması ile ilgili bir zorunluluk var mıdır?
CEVAP: 2.000 m2 kullanım alanından düşük m2’li binalar için ferdi sistem yapılması ile ilgili bir zorunluluk bulunmamaktadır. 2.000 m2 altındaki binalar ferdi veya merkezi ısıtma sistemi yapabilirler.
SORU: Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğinin yürürlüğe girmesinden itibaren, Yönetmeliğin denetimi kimler tarafından yapılacaktır? Bu denetimlerin yapılabilmesi  için Bakanlığınız tarafından herhangi bir lisans verme işlemi yapılacak mıdır? Bu  yetkiyi alan şirketler Yönetmeliğin uygulamasının  takibini yapabilir mi?

CEVAP: Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğinin 25nci maddesi gereğince “Enerji Kimlik Belgesi vermeye yetkili kuruluşlar tarafından hazırlanır ve ilgili idarece onaylanır.” Enerji Kimlik Belgesi vermeye yetkili kuruluşların açılımı Yönetmeliğin 4ncü maddesinin (j) fıkrası gereğince “Yeni tasarlanan binalar için; binanın tasarımında görev alan yetkili mimar ve mühendisleri, mevcut binalar için enerji verimliliği danışmanlık şirketlerini” ifade eder. Denetlemeye yetkili kuruşlar ise Yönetmeliğin 4ncü maddesinin (oo) fıkrası gereğince  “Enerji kimlik belgesine göre binanın enerji tüketen ekipmanlarının, ilgili raporlarda belirtilen periyotlarda ilgili standartlarda belirtilen ve sistemin gerektirdiği periyodik kontrole, teste ve bakıma tabi tutulup tutulmadığının denetlenmesini yapacak olan ve Bakanlık tarafından yetkilendirilmiş kurum veya kuruluşları”ifade eder. Enerji Kimlik Belgesi düzenlemeye yetkili olmak için Enerji Verimliliği Kanunu gereğince Elektrik İşleri Etüd İdaresi Genel Müdürlüğünün yetkilendirdiği üniversiteler, Mühendis Odaları, Enerji Verimliliği Danışmanlık Şirketleri tarafından verilecek eğitimlere katılmak zorunluluğu vardır.
SORU:
Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği gereği, binalardaki mevcut bulunan merkezi ısıtma sisteminden bireysel ısıtma sistemine dönüştürmek için gerekli usul ve esaslar nasıldır?
Cevap:
Enerji Verimliliği Kanunun 16ncı maddesi gereğince, 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı Kat Mülkiyeti Kanununun 42 nci maddesinin dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
          "Kat maliklerinden birinin isteği üzerine ısı yalıtımı, ısıtma sisteminin yakıt dönüşümü ve ısıtma sisteminin merkezi sistemden ferdi sisteme veya ferdi sistemden merkezi sisteme dönüştürülmesi, kat maliklerinin sayı ve arsa payı çoğunluğu ile verecekleri karar üzerine yapılır. Ancak toplam inşaat alanı ikibin metrekare ve üzeri olan binalarda merkezi ısıtma sisteminin ferdi ısıtma sistemine dönüştürülmesi, kat maliklerinin sayı ve arsa payı olarak oybirliği ile verecekleri karar üzerine yapılır. Bu konuda yapılacak ortak işlerin giderleri arsa payı oranına göre ödenir. Merkezi ısıtma sistemlerinde ısınma giderlerinin paylaştırılmasına ilişkin usûl ve esaslar Bayındırlık ve İskân Bakanlığı tarafından yürürlüğe konulacak yönetmelikle düzenlenir.
Isıtma sisteminin merkezi sistemden ferdi sisteme veya ferdi sistemden merkezi sisteme dönüştürülmesine karar verilmesi halinde, yönetim planının bu karara aykırı hükümleri değiştirilmiş sayılır."  denilmekte olup, buradan da anlaşılacağı üzere merkezi sistemden ferdi sisteme(kombi sistemi) geçmek için oy birliğiyle karar verilmesi gerekmektedir. Apartman sakinlerinden birinin itirazı halinde merkezi sistemden ferdi sisteme dönüşüm sağlanamaz.
Ayrıca yine Bakanlığımızın yayınlamış olduğu “Merkezi Isıtma ve Sıhhi Sıcak Su Sistemlerinde Isınma ve Sıhhi Sıcak Su Giderlerinin Paylaştırılmasına Ait Yönetmelik” uygulandığı takdirde her bağımsız bölüm sahibi  kullandığı enerji miktarı kadar ödeme yapacaktır.
SORU:
BEP Yönetmeliği Gaz Dağıtım Şirketleri’ne hangi  görevleri vermektedir?
Cevap:
Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğinde doğalgaz şirketleri ile ilgili direkt bölümler bulunmamaktadır. Ancak sözkonusu Yönetmelik esasları doğrultusunda hazırlanarak Belediye tarafından onaylanmış mekanik tesisat projelerinin uygulanmasını doğalgaz şirketlerinin şartnamesine uygun olarak hazırlanması gerekmektedir.
SORU:  
Doğalgaz şirketleri 2.000 m2 üzerindeki binalarda merkezi sistem olmayan projeleri işleme sokmuyor. Bu konuda doğalgaz şirketlerinin yetkileri nelerdir?
CEVAP: 
BEP Yönetmeliğine göre 2.000 m2 üzerindeki binaların merkezi sisteme uygun olup olmamasının kararını belediyeler verir. Belediyelerin onayladığı mekanik tesisat projelerine doğalgaz şirketleri sistem açısından müdahale edemezler. Hangi sistem uygulanacaksa ona göre işlem yapılır.
SORU:
01.04.2010 tarihi itibari ile 2.000 m2 üzerindeki binalar merkezi sistem olarak yapılacaktır. Yapı ruhsatı almamış ancak 01.04.2010 tarihinden önce yapı ruhsatı için müracaat etmiş ve projeleri de buna göre hazırlanmış binalar bu yönetmelik esaslarına uyacaklar mı?

CEVAP: 
01.04.2010 tarihi itibari ile yapı ruhsatı almak için müracaat edenler bu yönetmelik esaslarına uymak zorundadırlar.
SORU: Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğinin 1 Temmuz 2010 tarihine ertelenmesi söz konusu mudur?

CEVAP: Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği 05.12.2009 tarihinden itibaren zaten yürürlüktedir. 01.04.2010 tarih ve 27539 sayılı Resmi Gazetede de Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik yayımlanmıştır. Ancak enerji kimlik belgesi verilmesi işlemlerine; hesaplama yönteminin, yazılım programının denemeleri ve Belediyelerin ve yetkili kullanıcıların eğitilmesi sebebiyle 01.07.2010 tarihinde başlaması hedeflenmektedir.

SORU: Yönetmeliğin 01.07.2010 tarihine kadar yerel yönetimin inisiyatifinde uygulanması söz konusu mudur?
CEVAP:Hayır, yönetmelik esasları uygulanacaktır.

SORU: Yönetmelikte bahsi geçen net kullanım alanının 1000 m2 den 1500 m2 ye çekilmesi gibi bir durum söz konusu mudur?
CEVAP: Konu ile ilgili çalışmalar yürütülmüş Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 01.04.2010 tarih ve 27539 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır. Buna göre,  Yeni binalarda; yapı ruhsatına esas olan toplam kullanım alanının 2.000 m2 ve üstünde olması halinde merkezi ısıtma sistemi yapılır.” ifadesi yer almaktadır. 
.
SORU: Kazan dairelerinin boyutlandırılmasında mevcut hesaplar eski kazanlar göz önünde bulundurularak yapılmış olup teknolojinin gelişimiyle kazan boyutları küçülmüştür(duvar tipi yoğuşmalı kazanlar).Bu nedenle kazan dairesinin boyutlandırılması neye göre yapılmalıdır?

CEVAP: Teshin merkezinin dizaynı proje müellifi tarafından ilgili standartlarına göre belirlenir. Mevcut durum, daha önceki uygulamalardan farklı değildir. Sistem cihazları küçüldükçe kazan dairesi ebatları da enerjinin etkin kullanımı prensibine uymak şartı ile ihtiyacı karşılayacak şekilde küçülebilir.

SORU: Enerji kimlik belgesini bu aşamada proje müellifleri mi dolduracaktır? Enerji sınıfları neye göre belirlenecektir?
CEVAP: Enerji kimlik belgesini yeni binalarda yetki almış proje müellifleri, eski binalarda EVD şirketleri tarafından hazırlanacaktır.. Enerji sınıfları, hesaplama yöntemi tarafından belirlenecektir. Yeni binalarda D sınıfının altında yer alan projelere ruhsat verilmeyecektir.
Yönetmelik Madde 26/A’da belirtildiği üzere “Bakanlık, Enerji Kimlik Belgesi düzenlemeye yetkili kuruluşlarda görevli olan mühendis ve mimarların bu Yönetmeliğin uygulaması ile ilgili eğitim ve eğitim sonunda yapılacak sınav kriterlerini tebliğ ile yayımlar. Eğitimler, Bakanlık ile Elektrik İşleri Etüt İdaresi Genel Müdürlüğünün yetkilendirdiği üniversite, meslek odaları ve ilgili kurum ve kuruluşlarla yapılacak protokole göre bu kuruluşlarca yapılır. Yapılan eğitimler sonunda Bakanlık tarafından yapılacak veya yaptırılacak sınavda yüz üzerinden en az yetmiş puan alanlara enerji kimlik belgesi düzenlemek üzere yetki belgesi verilir.” ifadesi  yer almaktadır.

SORU: Sıcak su ihtiyacının karşılanması merkezi boyler sayesinde mi yoksa termosifonlarla mı karşılanacaktır? Görüşleriniz nelerdir? Belirli bir m2 veya kapasite öneriniz var mı?

CEVAP: Sıcak su sistemleri ile ilgili konu yönetmelik madde 19 (3)’de açıkça belli olup konutlarda herhangi bir  mecburiyet bulunmamaktadır. Ancak 2.000m2 üzerindeki otel, hastane ve yurt gibi binalarda mecburidir. Merkezi sıcak su temini mecburidir.

SORU:Önemli tadilat nedir?
CEVAP: Önemli tadilat: Binada cephe, mekanik ve elektrik tesisatı gibi enerji tüketimini etkileyen konularla ilgili toplam tadilat maliyetinin, binanın emlak vergisine esas değerinin % 25’ini aştığı tadilatları ifade eder.
SORU: 
Yapı ruhsatı ve yapı kullanım izin belgesi yürürlükteki mevzuat uyarınca nüfus ve adrese dayalı olarak tanzim edildiğinden ve her yapının kapı, bina numarası ayrı olduğundan mimari projelerine uygun olarak ayrı ayrı ancak aynı ruhsat numarası ile düzenlenmektedir. Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğine göre aynı parselde bulunan 4 bloktan oluşan ve aynı ruhsat numarası ile ayrı ayrı ruhsat verilen projemiz tek bina olarak mı yoksa ayrı ayrı bina olarak mı değerlendirilir? Konu hakkındaki görüşlerinizi rica ediyorum.
CEVAP:
Bir parsel içinde yapılacak bloklar ayrı ayrı yapı ruhsatı alıyor ise ayrı ayrı bina olarak değerlendirilir. Aynı ruhsat numarası alsa dahi binalar aynı zamanda bitmeyebilir. İlk blok birinci yılın sonun da biterken ikinci blok belki üçüncü yılın sonunda bitecektir. Bu durumda ilk bloğa kullanım izni verilecek ise bu blok BEP Yönetmeliğince ayrı bina olarak kabul edilir. Dolayısıyla BEP Yönetmeliği açısından ruhsat sayısı değil her bir bloğa ait ayrı birer ruhsatın varlığı esastır. Eğer parselde birden fazla bina var ve bunlar içinde tek bir ruhsat düzenleniyor ise bu durumda bu binaların toplam kullanım alanları esas alınır. Çünkü bu binaların kullanılmaya başlayabilmeleri için (kullanım izni alabilmeleri için) tamamının bitirilmesi gerekir.
Sonuç olarak eğer tek parselde yapılan birden fazla bina var ise ve her blok için ayrı ruhsat tanzim ediliyor ise tanzim edilen ruhsat baz alınarak kullanım alanı çıkartılmalı ve bu kullanım alanına göre BEP Yönetmeliği hükümleri işletilmelidir.
SORU:
Binalarda Enerji performansı yönetmeliğinin Tanımlar ve Kısaltmalar başlıklı 4 üncü maddesinin rr bendinde;
“Kullanım alanı: Binanın inşa edilen ve kullanılabilen tüm bölümlerinin; duvarlar, kolonlar, ışıklıklar, giriş holleri, açık çıkmalar, hava bacaları, saçaklar, tesisat galerileri ve katları, ticari amaçlı olmayan ve binanın kendi ihtiyacı için otopark olarak kullanılan bölüm ve katlar, yangın merdivenleri, asansörler, tabii zemin terasları, kalorifer dairesi, kömürlük, sığınak, su deposu ve hidrofor dairesi çıktıktan sonraki alanı”
İfadesi yer almakta olup, yine aynı yönetmeliğin 13 ncü maddesinin 3 üncü fıkrasında;
“Yeni binalarda; yapı ruhsatına esas olan toplam kullanım alanının 2.000 m2 ve üstünde olması halinde merkezi ısıtma sistemi yapılır.”
Denilmekte olup, yapı ruhsatında belirtilen alan yapı inşaat alanı olduğu kullanım alanı tanımı ile 13/3’ündeki ifade çelişki oluşturmuyor mu? Bilgi vermenizi arz ederim.
CEVAP:
 Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliğinin 13/3 maddesinin uygulanması için öncelikle binanın yönetmelik tanımlarında da bahsedildiği gibi yeni bina tanımına uygun bina olması gerekmektedir.
Bunu sağlayan bina veya binalarda ise her bir bina için ayrı bir yapı ruhsatı var mı yoksa birden fazla bina için tek bir ruhsat mı çıkartılmış bu incelenmelidir. Yönetmeliğin uygulanması açısından yapı ruhsatı esastır.
Yapı ruhsatı üzerinde bulunan yapı inşaat alanından tanımlar maddesinde belirtilen kullanım alanı tanımında çıkartılması gerekliliği sayılan mahallerin çıkartılmasından sonra yapı ruhsatına esas kullanım alanı kalacağından tanım ile 13/3 maddesi hükmü arasında bir çelişki bulunmamaktadır.
Uygulamanın da bu doğrultuda yapılması gerekir

2 Temmuz 2012 Pazartesi

Küresel ısınmaya karşı Tasarruf Önlemleri

Evimizde ve işyerimizde hemen şimdi yapabileceğimiz çok şey var. Hep beraber gidişatı değiştirebiliriz. Daha az enerji kullanımı küresel ısınmayı durdurabilir 
 
1- Evde tasarruf önlemleri:
Evlerimizi ısıtmak ve soğutmak için enerji kullanırız. Yapacağımız ufak değişikliklerle enrji tasarrufu yapabilir, hem kesemize katkı sağlayabilir hem de karbondioksit salınımı düşürerek küresel ısınmayı durdurabiliriz. 
- Evimizin yalıtımını iyi yapalım: Evlerdeki ısı kaçaklarını önlemenin birkaç yolu var. çatılar genellikle en az yalıtılan alanlardır. İyi yalıtılmış çatılar metrekarede lS litre yakıt tasarrufu sağlayabilir. İç ve dış duvarların yalıtımı, eski binalarda zor olsa da ısıyı korur. 
- Doğru oda sıcaklığı: Çalışma ve yaşama alanları için ortalama sıcaklık 20-21 derecedir. Bu değerlerden aşağı bir derecede yüzde 6 oranında ısınma giderlerinde tasarruf edilir. Gece düşürülen ısı da aynı yönde etkili olacaktır. Üşüyünce her zaman biraz daha fazla giyinebiliriz!
- Kullandığımız odalan ısıtalım: Sürekli oturmadığımız odaların ısıtıcılarını kapatabilir, daha az kullanılan yatak odası, misafir odası ve banyolardaki ısıtıcıları ise gerektiği zamanlarda kullanabiliriz.  
- Havalandırma az ve öz olmalı: Bütün gün yarı açık bir pencere ve çalışan bir radyatör, oda kullanmadığınız zamana kapalı konumda olduğundan emin olalım. 
- Eski buzdolaplanmızı yenileriyle değiştirelim: 
On yıl önce üretilen buzdolapları bugünkü modellerden yüzde 40 daha fazla enerji tüketirler, bu miktar da evimizin üç aylık aydınlanma tüketimine eşdeğer gelebilir. 
- Kapatalm: Bilgisayarlarınızı, müzik sistemlerinizi, televizyonlarınızı uyur konumda bırakmayalım. Kumandadan kapatılmış televizyonlar açık konumda oldukları kadar enerji harcarlar.
- Geceleri panjurları, perdeleri, storları kapatalım:Tek camlı pencerelerimizi şeffaf izolasyon folyosuyla kaplayabiliriz, ucuzdur ve yüzde 6-10 enerji giderlerini azaltır. 
- Elektrikli ısıtıcıları asgari düzeyde kullanalım: Elektikli radyatörler ancak acil durumlarda, kısa süreli kullanalım. Her türlü elektrikli ısıtıcı yoğun enerji tüketir. 
- Genel bakım:Isıtma sistemlerinin birkaç yılda bir bakırnları, temizliği yapılmalı, havaları alınmalı. Bakımı yapılmış sıstemler yüzde 10 civarında enerji tasarrufu sağlar. 
- Kapı ve pencerelerimizi yalıtalım: Bu yöntem de azımsanmayacak enerji tasarrufu sağlar. 
- Ekonomik ayar: Su ısıtıcıların derecelerini bir iki derece indirebilir eger varsa enerjı tasarrufu ayarına getirebiliriz. Ayrıca, gece kapatıp sabah biz uyanmadan çalıştıracak bir zamanlama aleti koyabiliriz. 
- Yalıtım yapalım: Sıcak su borularını hırdavatçıdan alacağımız yalıtım malzemesiyle kapatabiliriz. 
- Isıyı azaltalım: Çamaşırlanmızı kaynar su yerine ılık suda yıkayalım. Aynı temizlikte yüzde 50 enerji tasarrufu sağlamış oluruz. 
- Makineleri  daha az kullanalım: Evimizdeki, sıcak su ısıtıcıları, bulaşık, çamaşır ve kurutma makineleri de enerji kullanır. Birkaç bulaşığı elde yıkarsak, makineyi daha az kullanmış oluruz. 
- Bekleyelim: Bulaşık makinesi doluncaya kadar bekleyelim. Makineye bulaşıkları koymadan önce çalkalamayalım, bırakalım doğru şeçtiğimiz ekolojik deterjanlar işlerini yapsın! 
- Tasarruf ampulleri kullanalım: Akkor ampulleri tasarruf ampulleriyle değiştirelim. Tasarruf ampulleri %80. daha az enerji harcar, daha çok ışık verir ve 10 misli uzun ömürlüdür. 
- Emin olalım: Elektrikli aletlerin kapatıldığından emin olallım. 

2 -İş alanında tasarruf önlemleri:
- Bilgisayarlarımızı kapalı tutalım: 
Bilgisayarlanınızı üç saatten fazla bir süre, ekranlanmızı 30 dakikadan fazla bir süre kullanmayacaksak kapatalım. 
- Zaman ayarlı ısınma sıstemi kullanalım: Gerektiği zaman ısınalım. 
- Işıkları kapatalım: Kısa süreli bile olsa kullanmadığımız ışıkları kapatalım. 
- Kahve-çay makinesini açık bırakmayalım: Sıcak durması için termos kullanabilirsiniz. 
- Enerji tasarrufu etiketine dikkat edelim: İşyerimize tasarruflu ofis donınımlarını seçelim. Sadece enerji tasarrufu değil, bütçemize de katkı sağlamış oluruz. 
- Alternatifler düşünelim: İşyerimizde, bisiklet kullanımını teşvik edelim. Toplu taşıma araçlarının kullanılmasını, araçların paylaşılmasını, kağıtların geri kazanımını düşünerek hareket edelim. 
 
3- Ulaşımda Tasarruf  önlemleri:
- Daha az araba kullanalım. Toplu ulaşım araçlarını tercih edelim. Üzel araba kullanmak her zaman toplu ulaşım araçlarından pahalıdır. 
- Arabanızın bakımını ihmal etmeyelim: Basit bir bakım yakıt tasarrufunda etkindir. 
- Hızımızı kontrol edelim: Ne çok hızlı, ne de çok yavaş gidelim. Arabamızın yakıtı en verimli kullandığı hızı benimseyelim. 
- Verimli ulaşım: Arazi araçları, pikapıar, minibüsler gibi yüksek motor hacimli araçlar diğerlerine göre daha çok yakıt tüketirler. Bu tip büyük araçları kullanmaktan kaçınalım. 
- Toplu ulaşım: Araçlarımızdan ve güzergahlarımızdan memnun değilsek yerel yönetimlerimizin bu konuyu ele almaları için baskı yapabiliriz. Ulaşım araçlarının etkin ve olmalarını sağlayabiliriz. 
- Kontağı kapatalım: Eğer 30 saniyeden fazla bekleme yapacaksak kontağı kapatalım. 
- Lastiklerimizi kontrol edelim: 0,5 bar eksilmiş hava, yakıt tüketimimizi yüzde 5 arttırır. 
- Birlikte gidelim: İş arkadaşlanmızla aynı yöne ayrı ayrı değil birlikte gidelim. 
- Doğru vitesi bulalım: Arabamızı dengeli kullanalım. Gereksiz fren veya yanlış viteste kullanmak yakıt tüketimimize yansır. 

WB supports Turkey’s Private Sector Renewable Energy and Energy Efficiency Project


The WB Board of Executive Directors approved additional financing of US$500 million equivalent to Türkiye Sınai Kalkınma Bankası (TSKB) and to Türkiye Kalkınma Bankası (TKB), guaranteed by the Republic of Turkey, for Turkey’s Private Sector Renewable Energy and Energy Efficiency Project. The additional financing complements an initial WB loan of US$ 500 million equivalent and Clean Technology Fund financing of US$100 million for the Project, which were approved on May 29, 2009 and became effective on August 12, 2009i.
The main objective of the Private Sector Renewable Energy and Energy Efficiency Project is to help increase privately owned and operated energy production from indigenous renewable sources within the market-based framework of the Turkish Electricity Market Law, and as a result to help improve energy efficiency and curb greenhouse gas emissions.  The additional financing will finance the costs of activities to scale up the project.

The Private Sector Renewable Energy and Energy Efficiency Project build on the experience of the ongoing Renewable Energy Project. It aims to tap Turkey’s significant renewable energy potential from hydro, wind, solar, biomass, geothermal, and other resources.  Moreover, the project includes energy efficiency measures to help reduce waste in energy consumption.

“Turkey’s Renewable Energy and Energy Efficiency Project helps enhance energy security, support clean and efficient energy, and increase private sector involvement in energy investments and financings,” said Ulrich Zachau, Country Director for Turkey. “The Project has already established a financial mechanism through Turkish banks that assist Turkish entrepreneurs in leveraging their capital to develop renewable resources economically. We are very pleased to provide additional resources for these essential investments.”  
The Private Sector Renewable Energy and Energy Efficiency Project establishes a term lending facility within the intermediary TSKB and TKB banks.  The IBRD loan for TSKB is US$100 Million and EUR69.3 Million; while for TKB the allocation is US$135 Million and EUR114.3 Million