29 Şubat 2012 Çarşamba

Doğalgaz sektörü reformları

**4646 Sayılı Doğalgaz Piyasası Kanunu Doğal Gaz Piyasası
Kanunun amacı; doğal gazın kaliteli, sürekli, ucuz, rekabete dayalı
esaslar çerçevesinde çevreye zarar vermeyecek şekilde tüketicilerin
kullanımına sunulması için, doğal gaz piyasasının serbestleştirilerek
mali açıdan güçlü, istikrarlı ve şeffaf bir doğal gaz piyasasının
oluşturulması ve bu piyasada bağımsız bir düzenleme ve denetimin
sağlanmasıdır. Kanun; doğal gazın ithali, iletimi, dağıtımı,
depolanması, pazarlanması, ticareti ve ihracatı ile bu faaliyetlere
ilişkin tüm gerçek ve tüzel kişilerin hak ve yükümlülüklerini kapsar.
Kanun ile BOTAŞ’ın doğal gaz ithalatı, iletimi, alım satımı ve
depolanması faaliyetleri üzerindeki tekeli sona ermiştir. Böylece,
özel şirketler EPDK’dan lisans almak kaydıyla, doğal gazla ilgili
faaliyetlerde bulunabilecek ve aralarında ortaklıklar
kurabileceklerdir. Piyasada rekabetin tesisi amacıyla, BOTAŞ da
dahil olmak üzere piyasada faaliyet gösterecek olan hiçbir ithalatçı
ve toptan satıcının piyasadaki ticari payı ülke genelindeki doğal gaz
tüketim tahmininin yüzde 20’sini aşamayacaktır
**5367 Sayılı Doğal Gaz Piyasası Kanununda Değişiklik
Yapılmasına Dair Kanun ile doğal gaz alım anlaşmalarının özel
sektöre devrine ilişkin uygulamalarda karşılaşılan sorunların
giderilmesi amacıyla gerekli yasal değişiklikler yapılarak, pazarın
yüzde 64’ü için ihaleye çıkılmıştır.
** Doğal gaz piyasasında ise 4 milyar kontrat m3 gazın özel
sektöre devri yönünde sonuçlandırılan ihale çerçevesinde ilk devir
işlemi tamamlanarak kazanan şirket tarafından 250 milyon kontrat
m3/yıl gazın ithaline 19 Aralık 2007 tarihinden itibaren başlanmıştır.
Ayrıca doğal gaz iletim şebekesi ilk defa 1 Temmuz 2007 tarihi
itibarıyla üçüncü taraflarca fiilen kullanılmaya başlanmıştır (KEP,
2009).
** Doğal gaz kullanımının ülke geneline yaygınlaştırılması
hedefi doğrultusunda bugüne kadar EPDK tarafından 53 dağıtım
bölgesi için doğalgaz dağıtım ihalesi yapılmış kazanan şirketlere 53
doğal gaz dağıtım lisansı verilmiştir. Bunlardan 51 dağıtım şirketi
bölgelerinde yatırıma 45 dağıtım şirketi de bölgelerinde gaz
sunumuna başlamıştır

Hiç yorum yok: